Temaside :
Tips fra Båtmagasinet - Alle lenker er "pdf"
Ankerfortøyning i bøye. | Mange
feriehavner har bøyer til angerfortøyning. Her
må ankerfortøyningen settes mens båten glir
sakte forbi. Båten kan ikke stoppes, da driver
den inn i andre båters fortøyninger. Det
krever teknikk og en god krok.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Allsidig liggeunderlag. | Liggeunderlaget
som speidere og fjellturister er så glade i er
anvendelig til mange ting, også i båten. Det
suger ikke vann, veier ingenting og fyller ikke
mye. (Kilde:Båtmagasinet) |
Badestige til båten. | Badestige
er ikke standard på alle båter, men alle bør
ha en mulighet til å ta seg opp av vannet. Du
kan enkelt lage din egen badestige.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Batteriet i toppform. | Er
batteriet din dårlige samvittighet? Om vinteren
bør det være toppladet for å tåle frost.
Hold batteriet i toppform gjennom vinteren, så
trenger det bare å lades før båten skal
sjøsettes. (Kilde:Båtmagasinet) |
Brenn bort gammel maling. | Har
den gamle oljemalingen på trebåten begynt å
flasse av eller sprekke? Da kan det være på
tide å fjerne den. Bruker du varme oppnår du
ikke bare at treet tørker mens du jobber, du
unngår også slipestøv. (Kilde:Båtmagasinet) |
Bruk maske. | Giftig
malingstøv, glassfiberstøv og slipestøv kan
gi lungeskader. Det unngår du ved å bruke en
støvmaske. Giftig damp fra våt maling, epoxy
og polyester unngår du ved å bruke gassmaske.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Bruk vannfast lim rett. | Skal
du lime treverk i båten og trenger et kraftig
og godt lim som i tillegg er vannfast, bør du
bruke Polyuretan lim. Her er tipsene til å
bruke limet rett.
(Kilde:Båtmagasinet)
|
Bygg deg en isbåt. | Hvorfor
ikke bruke ventetiden til neste båtsesong med
en annerledes type båtsport. Bygg deg en
isbåt. 50-100 km/t på isen er en fantastisk
opplevelse. Profesjonell assistanse kan du få i
DN Isbådklubben, Glaciset 8A, 2800 Kgs. Lyngby,
Danmark. (Kilde:Båtmagasinet) |
Båtutstyr på biltaket. | Du
kan gjerne frakte en båt eller langt og tungs
båtutstyr på biltaket. Men det skal gjøres
med omtanke. Ikke bare kan du ødelegge kostbart
utstyr, men skulle det falle av taket er du
ansvarlig for hva som kan skje.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Dekk båten med presenning. | Vinteren
er rett rundt hjørnet, og det er snart på tide
å ta båten i opplag. Mange velger å ta
presenning over båten, og mange gjør det galt.
Her er tipsene som gjør at du muligens slipper
vinterlige turer på opplagstomta for å spenne
opp igjen en presenning som har løsnet.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Fest beslagene med popnagler. | Popnagler
har mange fordeler, ikke minst fordi de fester
godt og det er enkelt. I tillegg kan du feste
beslag hvor du ikke kommer til på baksiden.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Fjern gammelt bunnstoff. | Når
lagene av bunnstoff blir for mange, begynner de
å flakke av. Da er det på tide å fjerne alt
det gamle, og starte på ny. Kjemisk fjerning av
bunnstoff krever over 10 grader.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Flytt båten med håndkraft. | På
land kan selv båter på flere tonn flyttes
litt. Det kan være nyttig, for eksempel for å
komme til å jobbe på steder som ikke er
tilgjengelig pga krybbe eller bukker. Løft og
kloss opp så båten ikke kan falle mer enn 5-20
mm ned. (Kilde:Båtmagasinet) |
Forberedt på tåke? | Tåka
kan være skummel, men er du godt forberedt kan
den også være en spennende utfordring. Men
hold deg unna skipsleia og ikke glem
tåkehornet. (Kilde:Båtmagasinet) |
Få skruen løs. | I
båt kommer du før eller siden ut for en skrue
som sitter dønn fast. Her er noen tips om
hvordan du overvinner goså denne skruen. Vit at
du er sterkere og smartere enn skuen, så går
det bra. (Kilde:Båtmagasinet) |
Gammel overtro. | Ikke
se bort ifra at det kan være lurt å være litt
overtroisk og lytte til gamle regler. Skal vi
tro webredaktøren for "Skippers beste
tips" er det spesielt seilbåtfolket som er
utsatt for havets mysterier. Det er jo en
trøst. (Kilde:Båtmagasinet) |
Glassfiberreparasjoner. | Gikk
du på grunn i sommer og fikk skadet
glassfiberen? Vent i såfall med reparasjonen
til våren, men ta forberedelsene nå. Da får
vannet tid til å fordampe i vinter, du unngår
frostsprengning og du sparer tid til våren.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Glassfiberreparasjon på vannet. | Du
kan utføre innvendige glassfiberreparasjoner
når båten er på vannet, men for å få
maksimalt styrke på arbeidene kreves rett
temperatur. Det kan sommermånedene gi deg.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Hold måkene vekk. | Måker
på båten legger igjen måkedritt. Det er
sterke saker, som sviner til og tærer på
kalesje, plast og lakkert tre. Det beste er å
hlde måkene borte fra båten.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Holdere til kopper og flasker. | Skipperen
kaller mannskapet til dyst. Da må kopper og
flasker settes bort. Her er noen forslag som kan
holde dem på plass. (Kilde:Båtmagasinet) |
Isoler båten til vinterturen. | En
båt som skal brukes i den kalde årstiden bør
isoleres. Det kan gjøres med enkle matter eller
skikkelig isolasjon som i hus. En isolert båt
er også en kjølig båt i sommervarmen.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Kast lasso, fortøy bedre. | Cowboyer,
samer og båtfolk har en ting felles. Livet blir
lettere hvis man kan kaste lasso. Tenk bare på
hvor mye enklere det blir å legge en ekstra
fortøyning fra den pålen du akkurat ikke når.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Kjølhal båten. | Å
kjølhale båten er en gammel teknikk for å
krenge båten nok til at bunnen kan gjøres ren
uten å ta båten på land. I tider med mildere
bunnstoff kan kjølhaling brukes mot begroing.(Kilde:Båtmagasinet) |
Kort og lang spleising. | Om
tauet selv fikk velge, ville det bedt om spleis
i stedet for knoper og stikk. En god spleising
er minst like sterk som en knop, og snillere med
tauet. (Kilde:Båtmagasinet) |
Kryssfiner til innredning. | Kryssfiner
er limt av 3-5-7 lag finer. Den er sterkk og
lett. Kryssfiner "går" kun 0.2
prosent i fukt, mot vanlig tre som kan gå
opptil 5 prosent. Den finnes med 1 eller 2 pene
sider som kan vende ut. (Kilde:Båtmagasinet) |
Lag en dobbeltkøye. | Mange
båter har en tradisjonell innredning med en
sofa/benk/køye mot hver skuteside i salongen.
På noen kan bordet senkes, og danne en
dobbelkøy. Men det er også andre måter å
innrette en hyggelig dobbelkøy på.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Lag riktig vannlinje. | På
en ny båt, eller en båt som er omlakkert, kan
det være vanskelig å sette vannlinjen. Mal
ikke vannlinjen i høyde med vannspeilet, men
3-10 cm over, ellers ser det ut som båten
synker. (Kilde:Båtmagasinet) |
Landsetting på skinner. | Noen
steder kan du komme ut for en spennende,
gammeldags beddingsvogn når båten skal på
land. Riktig utført går landsettingen på
skinner, bokstavelig talt. (Kilde:Båtmagasinet) |
Lett polering. | Du
kan polere hele året, bare temperaturen er over
5 grader og været er tørt. Glassfiberens
overflate er gelcoat falmer og
"kritter" i sommersolen. Poleringen
finsliper det døde laget og gir en beskyttende
overflate. (Kilde:Båtmagasinet) |
Lim ny finer på treluken. | De
fleste treflater i båten består av kryssfiner.
Mange kaller det bare finer, men det er
betegnelsen på de enkelte lag i en
kryssfinerplate. Hvis det ytterste laget er
skadet, kan du lime et nytt, tynt lag finer
ovenpå. Slik gjør du det.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Luft dieselmotoren. | Dieselmotoren
stopper med et host, og vil ikke starte igjen.
Helst eller nesten tom tank kan bety at det har
kommet luft inn i drivstoffsystemets rør. Da
må det luftes. Her er noen generelle råd, men
se også i instruksjonsboken for din motor.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Matlaging til sjøs. | Det
meste av matlagingen om bord skjer i havn eller
på sjøen i godt vær. Men på lengre turer må
man av og til lage mat når sjøen slår krøll
på seg.(Kilde:Båtmagasinet) |
Montere ankervinsj. | Større
båter, bedre økonomi og et ønske om bedre
komfort. Ankervinsj blir stadig vanligere på
båtene våre. |
Navigasjon - Begynnertips. | Hva
er best blant linjaler, passere, trekanter og
parallellinjaler? Her er tips og ideer til de
enkleste redskaper til navigasjon, enten det er
på vinterens navigasjonskurs eller på båtens
kartbord. (Kilde:Båtmagasinet) |
Ny hylle i lugaren. | Ikke
bor hull i glassfiberskroget for å feste hyller
og liknende. Bruk heller glassfiberlapper. Det
er enkelt og skader ikke glassfiberen. Gjør det
når det er relativt varmt i været, eller sørg
for kunstig varme. (Kilde:Båtmagasinet) |
Nye madrasser i kahytten. | Nye
madrasser - eller nytt trekk på de gamle - gir
det "ny båt" med enkle midler.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Når ankeret sitter fast. | Det
hender dreggen eller ankeret setter seg fast på
bunnen. for eksempel i havn, der kjettinger og
moringer ligger utenfor bunnen. Slik kan du
komme deg løs igjen. (Kilde:Båtmagasinet) |
Når kranen løfter båten. | Det
er kranføreren som bestemmer og kranen som
gjør hele jobben, men båteieren skal vite hva
som skjer og være klar til å hjelpe. Hvis
kranen får vente, vil det løpe på kostnader.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Overvintring i vannet. | Båten
kan overvintre i vannet. Fordel: Mulighet for å
forlenge sesongen. Båten har det
"varmere" i null grader i vannet enn i
frost på land. Vårpussen kan gjøres senere, i
mer behagelig temperatur, når båten tas på
land en ukes tid i mai eller juni.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Polering av rustfritt stål. | Rustfritt
ståls beskyttelse er blant annet stålets
blanke overflate. Men overflaten kan bli ru, og
få et rødlig "rustskjær". Det kan
tørkes eller poleres bort.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Praktiske knoper og stikk. | Her
er noen tips som forbedrer og forenkler jobben
med å slå og løsne kjente knoper og stikk.
Her er det også et par nye knoper du kan ha
glede av. Har du for eksempel hørt om
"kjærlighetsknop"?
(Kilde:Båtmagasinet) |
Redd rustent verktøy. | Har
verktøyet rustet i somerens fuktige luft, eller
som en følge av at det har ligget i vann nede
på kjølsvinet? Fortvil ikke, her er tipsene
som får verktøyet til å virke som nytt.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Reparerer med lim. | Tremast,
flaggstang, rorkult eller annet tre som er
skadet eller brukket kan repareres med lim, og
det beste av alt, det blir like sterkt som det
var før det brakk. (Kilde:Båtmagasinet) |
Reparer sandwichdekk. | Dekket
på en glassfiber båt er ofte en
sandwichkonstruksjon. Dette er normalt veldig
sterkt, men det kan få bløte sider som gir
etter. De bør repareres før de
"sprer" seg. (Kilde:Båtmagasinet) |
Rigg et nødror. | Det
skjer forhåpentlig aldri. Men du kan en gang
få bruk for et nødror for å komme deg til
havs. Les dette og vær forberedt.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Råd om presenning. | Plastpresenning
surret på riktig måte slites minst, og kan
holde i mange år. Her er noen gode råd fra
profesjonelle som bruker presenninger til
daglig. Ja, for du har vel presenning til
båten? (Kilde:Båtmagasinet) |
Sikker ankring. | Ankring
skal være trygt. Det er ikke nok å håpe at
ankeret holder. Du skal være sikker. Følg noen
gode råd og sørg for at ankeret er stort nok
for å holde båten din. Da kan du oppleve en
fin sommer på svai. (Kilde:Båtmagasinet) |
Sikker sleping. | Alle
kan komme ut for havari som gjør sleping
nødvendig. Det kan være du som trenger hjelp,
eller du må hjelpe en annen. Pass på i
bølger, forsikringen dekker ikke alle skader
ved sleping.(Kilde:Båtmagasinet) |
Skjærgårdsankring. | Ankring
i skjærgården mellom holmer og skjær er
koselig og trygt. Havbunnen er ikke stein, men
oftest mudder og leire vasket ut gjennom
millioner av år. Den beste ankerplassen har
både kvelds- og morgensol, prøv å finne den.(Kilde:Båtmagasinet) |
Skraper og skraperteknikk. | A
skrapen kan brukes til grovt arbeid er velkjent.
Men den kan også brukes til finere arbeid,
nesten som en høvel. (Kilde:Båtmagasinet) |
Skruer som holder. | En
skrue som brekker kan være en liten katastrofe.
Den er vanskelig å få ut, og kanskje må hele
beslaget flyttes. Her er håndverkerens tips for
å få skruer inn og ut, uten å brekke dem.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Slepejolle og gummibåt. | Mange
ferdes på fjorden og i skjærgården med jolle
eller gummibåt på slep. Da er den alltid klar
til bruk. Men det er ikke alltid best å slepe,
og i havn på du ta spesielle hensyn.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Slik takler du tauet. | Enden
av et tau - tampen - vil flise seg opp hvis den
ikke blir taklet. I gamle dager taklet man ved
å vikle seilgarn rundt tampen. Moderne tauverk
kan takles på mange andre og enklere måter.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Spansk takling. | Spansk
takling er en blanding av spleising og knop. Den
kan brukes til pynt eller praktiske løsninger.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Stopp lekkasjen. | Dryppende
vann i båten er ikke bare irriterende og
generende. Det er også er faresignal. For
fuktighet vil gi korrosjon under beslag og mugg
i båten. I tillegg vil det være vanskeligere
å holde varmen. (Kilde:Båtmagasinet) |
Støtteseil på motorbåten. | Fiskebåter
og noen motobåter har mesan eller støtteseil.
Det holder baugen mot bølgene i stilleligge og
demper rulling i bølger. En mast er også et
gunstig sted å plassere antenner, flagg og
lanterner.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Støyfri natt i feriebåten. | Det
er irriterende å bli vekket av støy om nattn i
feriehavnen. Enten det er fra egen båt eller
naboer. Her er noen råd for å forutse støy og
forebygge nattlige utflukter.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Ta vare på redningsbåten. | Redningsflåten
kan redde liv. Men da må den oppbevares riktig
og tas jevnlig inn til ettersyn. Flåten er dyr
i innkjøp, og det lønner seg å investere en
tusenlapp eller to på ettersyn for å ta vare
på sikkerheten. (Kilde:Båtmagasinet) |
Ta vare på teaken. | Teaktre
brukes i stor utstrekning på moderne båter.
Fordelene er i første rekke at det er holdbart
og sklisikkert. Her forteller vi deg hvordan du
best vedlikeholder det. (Kilde:Båtmagasinet) |
Tau i propellen. | Tau
i propellen er et av de potensielt verste
ulykkene du kan ha. Manøvreringsevnen blir
borte, og det kan vøre kritisk ved manøvrering
i havn. Hold utkikk etter flytende tau, og sørg
for at dine egne fortøyninger ikke sleper i
vannet. (Kilde:Båtmagasinet) |
Tett med fugemasse. | Lekker
båten? I så fall kan litt fugemasse ordne opp
og stoppe de fleste "lokale
regnbygene" inne i båten. Her er tipsene
som fungerer bedre enn paraplyer og bøtter.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Tips for nattseilas. | På
sensommerens og høstens båtturer kan du komme
ut for interessante nattseilaser. Natten er ikke
så mørk som den ser ut inne fra en opplyst
havn. (Kilde:Båtmagasinet) |
Tips om båtens propell. | Her
ser du hvordan propellen virker bra- eller ikke.
Bruk disse tipsene til å gjøre små endringer
om kan gjøre propellen mer effektiv, eller
vurdere en større ombygging.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Tips til godt bruk av sjøkart. | Skal
sjøkart oppbevares rullet eller brettet? Merk
og sorter kartene godt, så det er lett å finne
fram. (Kilde:Båtmagasinet) |
Tæring i saltvann. | Sjekk
båtens undervannsskrog jevnlig. Saltvann, pluss
to forskjellige, hvorav det ene kan være kobber
i bunnstoffet, vil gi en galvanisk tæring.
Metaller skal beskyttes med en anode og vantett
maling.
(Kilde:Båtmagasinet)
|
Utnytt strømmen. | Alle
våre farvann har mer eller mindre strøm. Du
kan utnytte strømmen til din fordel.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Utnytt stuverommet. | Stuerommene
i båten kan ofte være store, dype rom der
tingene ligger i en haug nederst. Med enkle
hyller og skillevegger gir ekstra plass og bedre
oversikt. Da blir det lettere å finne tingene
når du trenger dem. (Kilde:Båtmagasinet) |
Velg rett slipemaskin. | Vårklargjøringen
blir lettere med den riktige slipemaskinen, men
utvalget er stort. Her får du nyttige tips om
valg og bruk. (Kilde:Båtmagasinet) |
Velg riktig støtte. | Forsikringen
dekker ikke skadene hvis båten velter av råte
eller rust i bukker eller krybbe. Det finnes
flere former for solide opplagsbukker, der
støttene kan endres sånn at du kommer til for
å pusse og stoffe. (Kilde:Båtmagasinet) |
Verktøy ombord. | Verktøyskassens
innhold skal hjelpe deg ut av de fleste
situasjoner ombord. Verktøy skal gjerne ha
flere funksjoner enn hva produsenten hadde
tenkt, for det er sjelden plass til all verdens
spesialverktøy i båten. Her noen små tips.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Vinterklare tips. | Her
er en huskeliste med noen av tingene du må
gjøre med båten før den er klar for vinteren.
Høstens plikter er viktige for å møte
vinteren med god samvittighet.
(Kilde:Båtmagasinet) |
Nyheter Artikler Tester
Utvalgte artikler
- Alle født 1.1.1980 eller senere må ha båtførerbevis:
- - For fritidsbåt over 8 meter
- - Med motor over 25 Hk.
- Fører må være fylt 16 år dersom fritidsbåten med motor:
- - Kan oppnå fart over 10 knop.
- - Motor over 10 Hk
- - Full lovtekst, Båtførerbevis-klikk her
- - Sjøfartsdirektoratet om Båtførerbevis
- - Båtførerregisteret - Båtførerprøven
- Øvrige utvalgte nyheter :
- - Promillegrense = 0,8
- - Eiere mister båten
- - Kjøpekontrakt - Fritidsbåt
BÅTNYTT